HUBUNGI KAMI:

UMNO Bahagian Kuala Kedah
Tingkat 3, Bangunan UMNO, Jalan Sultan Badlishah, 05000 Alor Setar, Kedah Darul Aman
Telefon: +604-7301710 Faks: +604-7301699
E-mail:
kualakedah.umno@gmail.com
ketua.penerangan.ubkk@gmail.com

Tuesday, December 23, 2008

Takdir Tuhan Yang Maha Esa


Seluruh Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Kuala Kedah berasa cukup sedih dan bersimpati di atas kejadian yang telah menimpa 26 orang mangsa kebakaran yang telah berlaku di Kuala Kedah pada malam 21/12/2008 yang lalu.
Pihak UMNO Bahagian berikrar untuk memberi seberapa banyak bantuan yang perlu bagi meringankan beban yang ditanggung oleh mangsa. Dimaklumkan bahawa pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat ada menyediakan khidmat kaunseling khususnya kepada mereka yang mengalami kesan trauma yang akibat kejadian tersebut. Pihak Biro Penerangan bagaimanapun telah menyatakan kesediaan untuk membantu jika terdapat kes yang lebih serius dan memerlukan kepakaran khususnya di dalam bidang perubatan jiwa.

Peristiwa seperti ini seharusnya menimbulkan keinsafan kepada kita semua. Rezeki , malapetaka, ajal dan maut semuanya di tangan Tuhan. Mungkin kita boleh bersimpati kepada mereka. Namun seperti kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.
Apa yang lebih penting sekarang ialah kita perlu menunaikan tanggung jawab sebagai seorang muslim dan mukmin . Hulurkanlah bantuan kepada mereka setakat yang mampu.
Ini hari mereka, entah esok lusa mungkin kita pula yang memerlukan bantuan.

Kepada mereka yang terlibat, anggaplah ia suratan takdir. Jangan sekali-kali kita menyalahkan atau membenci Tuhan jika sesuatu bencana menimpa. Bersabarlah dan bersyukurlah. Sekurang-kurangnya tiada nyawa yang terkorban. Harta boleh dicari dan boleh diganti.

Mungkin ini adalah satu dugaan daripada Allah Yang Maha Esa untuk menguji kesabaran makhluk ciptaannya. Siapa tahu, mungkin ada hikmah di sebalik apa yang telah terjadi . Mungkin juga Tuhan akan mengurniakan sesuatu yang jauh lebih baik kepada mereka di masa hadapan. Insya Allah.